Tervetuloa! Kirjaudu sisään tai luo tili
EtusivuToivelistaKassa
Ostoskori - 0,00 €

Ostoskori on tyhjä

Tee, kofeiini ja terveys

Teen kofeiini

Teejuoman sisältämä kofeiinimäärä yhdessä desilitrassa on yleensä 10–35 milligrammaa, pääsääntöisesti vähemmän kuin puolet kahvin vastaavasta. Uusilla haudutuskerroilla kofeiinin määrä on alhaisempi. Kofeiini ei kuitenkaan irtoa lehdistä järisyttävän nopeasti, joten jos mieli tekee vähäkofeiinista teetä, pikaisella ensihaudutuksella ei voi ”pestä” kofeiinia pois: silloin parempi ratkaisu on valita vähäkofeiininen teelaatu tai vähentää teen suhdetta sekoittamalla siihen muita ainesosia, esimerkiksi krysanteemia tai viherminttua.

Yksittäisen tee-erän sisältämä kofeiinimäärä riippuu monista seikoista:

  • Käytetyt osat: nuppu ja ylimmät lehdet sisältävät eniten, oksat vähiten.

  • Poiminta-aika: nopean kasvukauden eli kesän sato voi sisältää jopa kaksi kertaa enemmän kofeiinia kuin hitaamman kasvukauden sato.

  • Itä-Aasian ulkopuolella enemmän käytetty assamica-lajike sisältää noin kolmanneksen enemmän kofeiinia kuin kiinalainen sinensis-lajike.

  • Pistokkaina istutetut kasvit voivat sisältää jopa kaksin verroin kofeiinia verrattuna siemenistä kasvatettuihin. Erityisesti Intiassa ja Afrikassa kasvatetaan pistokkaita.

  • Japanissa yleisesti käytetty typpilannoite voi kohottaa kofeiinimäärää noin 10 %.

Eri teeluokkien valmistusmenetelmät eivät muuta lehtien sisältämää kofeiinimäärää huomattavasti. Haudutustavalla tosin on jonkin verran väliä: alhaisempi haudutuslämpötila ja lyhyempi haudutusaika vähentävät veteen irtoavan kofeiinin määrää. Yksittäiset teelaadut kuten japanilaiset bancha, houjicha, kukicha ja genmaicha ovat poikkeavien poiminta- ja valmistusmenetelmiensä vuoksi vähäkofeiinisia. Vihreäksi teeksi lukeutuva matcha on toisaalta hyvin kofeiinipitoista, sillä teelehdistä jauhettu matcha-pulveri vispataan veden sekaan, jolloin kaikki lehtien sisältämät aineet menevät kurkusta alas yhdellä kupillisella.

Kofeiini vaikuttaa teessä teaniinin ja teobromiinin yhteisvaikutuksen ansiosta säyseämmin sekä mielialalle ja keskittymiskyvylle positiivisemmin kuin kahvissa, jolla on tapana tarjota äkillinen piristyspiikki ja mahdollisesti epätoivottuja sivuvaikutuksia. Noin muuten emme usko teen ja kahvin vastakkainasetteluun: molemmille on maailmassa tilaa!

Teepensas itse käyttää kofeiinia hyönteismyrkkynä tuholaisia vastaan sekä palkitsemismekanismina pölyttäjille. Tavallaan teepensas on manipuloinut ihmiskunnankin kasvattamaan ja levittämään sitä tuon yksinkertaisen mekanismin keinoin; kumpi onkaan tässä suhteessa se todellinen isäntä?

Teen terveellisyys

Teessä on kofeiinia, teaniinia, katekiineja (teen pääasiallinen antioksidantti), tanniineja, flavonoideja sekä suklaankin terveellisyyteen vaikuttavaa teobromiinia ja teofylliiniä. Tee sisältää myös useita vitamiineja, mutta osa niistä liukenee veteen heikonlaisesti, eikä teen normaali käyttömäärä ole luotettava korvike vitamiinipitoiselle ruokavaliolle.

Tee soveltuu hyvin apukeinoksi laihdutukseen, sillä sen sisältämä kofeiini voi nopeuttaa aineenvaihduntaa sekä vähentää nälän tunnetta, ja teellä voi hyvän makunsa puolesta esimerkiksi korvata sokeroidut juomat ja herkut. Maustamattomassa teessä ei ole varsinaista energiaa (eli jouleja tai kilokaloreita) käytännössä yhtään, joten sitä voi aina juoda hyvällä omallatunnolla.

Sveitsiläisessä tutkimuksessa on löydetty todisteita siitä, että tee parantaa ihmisen työmuistia. Tutkimuksessa käytettiin vihreää teetä. Kofeiinilla, teaniinilla ja teobromiinilla on todennäköisesti suuri rooli henkistä suorituskykyä kohottavissa ominaisuuksissa.

Ruokailu ja teen nauttiminen on hyvä pitää vähintään puoli tuntia erillään, jotta teen kofeiini ja polyfenolit eivät haittaisi vastaavasti kalsiumin ja kasvisperäisen raudan imeytymistä; mainittakoon samalla, että kalsium itsessäänkin estää sekä kasvis- että eläinperäisen raudan imeytymistä. Asiaa ei kuitenkaan tarvitse stressata, jos ei kärsi noiden ravinteiden puutteesta.

Lopuksi kannattaa muistaa, että kaikki teeluokat on valmistettu saman kasvilajin lehdistä, joten erot terveellisten aineiden määrässä ja vaikutuksissa ovat pääsääntöisesti huomaamattomia. Jos tee siis kiinnostaa sinua terveyssyistä, tee itsellesi palvelus ja osta meiltä sellaista teetä mistä itse uskot pitäväsi! ☺